Via Breda staat symbool voor de transformatie van de Spoorzone in het centrum van Breda. Een vernieuwende en uitdagende aanvulling op die stad, waar een gebied van ongeveer 100 hectare, direct grenzend aan de historische Bredase binnenstad, verandert van grootschalige industriebebouwing naar een compleet nieuw stadsdeel. Via Breda ontwikkelt zich - met respect voor de bestaande kwaliteiten, de intimiteit en de historie van de stad als geheel - tot een modern stadsdeel dat hier complementair aan is.
DAT heeft een woningbouwplan ontworpen dat bestaat uit circa 230 woningen, gebouwde parkeervoorzieningen en 1.000 m2 commerciële ruimten. Het plan is bijna 500 meter lang en bestaat uit drie blokken, waarvan één blok in samenwerking met Hooper architecten is ontworpen.
Aansluiting op de omgeving
Het project ligt in het gebied tussen de noordkant van de Stationslaan en de zuidkant van Belcrum. Het bouwplan kent een grote variatie in woningtypes en een mix van huur en koop. Zo bestaat het woonprogramma onder ander uit luxe huurappartementen, grondgebonden woningen, maisonnettes en woon-/werkwoningen. Het bouwplan sluit aan de ene zijde perfect aan op de grandeur van de nieuwe Stationslaan, maar aan de andere zijde van het blok ook op een prettige manier op de schaal van de bestaande woningen van de wijk Belcrum.
Het project ligt in het gebied tussen de noordkant van de Stationslaan en de zuidkant van Belcrum. Het bouwplan kent een grote variatie in woningtypes en een mix van huur en koop. Zo bestaat het woonprogramma onder ander uit luxe huurappartementen, grondgebonden woningen, maisonnettes en woon-/werkwoningen. Het bouwplan sluit aan de ene zijde perfect aan op de grandeur van de nieuwe Stationslaan, maar aan de andere zijde van het blok ook op een prettige manier op de schaal van de bestaande woningen van de wijk Belcrum.
“Het project is een parel in dit toch al zo mooie deel van Breda. Een prachtige verbinding tussen het station en de wijk Belcrum.”
Daan Quaars, wethouder gemeente Breda. Bron: BredaVandaag.nlArchitectonische verfijningen
De lange gevelwand is architectonisch uitgewerkt als een samenhangend geheel en vormt zo een onderdeel van de wandvorming in de gehele Stationslaan. Vanuit het programma en de stedenbouwkundige positie zijn er vervolgens verschillen ontstaan; de stegen die het bouwblok doorsnijden, de hoogte-opbouw, een hoge plint en de woningtypologieën nuanceren de lange stadswand. Aan beide uiteinden zijn er bijzondere koppen gerealiseerd voor twee horecafuncties. Metselwerkdetails, speciale beplatingen en bijzondere hoeken maken het ontwerp interessant op een kleinere schaal.
De lange gevelwand is architectonisch uitgewerkt als een samenhangend geheel en vormt zo een onderdeel van de wandvorming in de gehele Stationslaan. Vanuit het programma en de stedenbouwkundige positie zijn er vervolgens verschillen ontstaan; de stegen die het bouwblok doorsnijden, de hoogte-opbouw, een hoge plint en de woningtypologieën nuanceren de lange stadswand. Aan beide uiteinden zijn er bijzondere koppen gerealiseerd voor twee horecafuncties. Metselwerkdetails, speciale beplatingen en bijzondere hoeken maken het ontwerp interessant op een kleinere schaal.
Opdracht
Nieuwbouw van 230 woningen, 1.000 vierkante meter commerciële ruimten en een parkeergarage
Opdrachtgever
Dura Vermeer B.V.
DW Investments B.V.
Adviseurs
Adviesbureau Sterk (constructie)
Nieman (installatie en bouwfysica)
Uitvoering
Dura Vermeer
Periode
2013-2020
Fotografie
Rene de Wit
Nieuwbouw van 230 woningen, 1.000 vierkante meter commerciële ruimten en een parkeergarage
Opdrachtgever
Dura Vermeer B.V.
DW Investments B.V.
Adviseurs
Adviesbureau Sterk (constructie)
Nieman (installatie en bouwfysica)
Uitvoering
Dura Vermeer
Periode
2013-2020
Fotografie
Rene de Wit