Het Kompaan College heeft een nieuw en uitdagend onderwijsconcept dat ze willen uitdragen in hun nieuwe schoolgebouwen. Praktisch-realistisch leren en ondernemerschap worden in deze VMBO-school gestimuleerd in een dynamische leeromgeving, waarin leerling leren door te zien en door te doen.
Wisselwerking onderwijs en maatschappij
Vlak bij het station in Zutphen, op het knooppunt van bedrijventerrein de Mars en de nieuwe woonwijk Noorderhaven markeert het Kompaan College een duidelijk hoekpunt van de nieuwe stadswijk. Daarmee vormt het gebouw een schakel tussen de deels historische industriepanden aan de ene, en de gevarieerde en levendige woonbuurt aan de andere kant. De wisselwerking tussen beide milieus vormt de basis van het plan.
Het Kompaan College staat voor bruggen bouwen en verbindingen maken tussen onderwijs en maatschappij. Het Kompaan College staat open naar de buitenwereld en zoekt daarbij samenwerking met de diverse bedrijven in de buurt.
Vlak bij het station in Zutphen, op het knooppunt van bedrijventerrein de Mars en de nieuwe woonwijk Noorderhaven markeert het Kompaan College een duidelijk hoekpunt van de nieuwe stadswijk. Daarmee vormt het gebouw een schakel tussen de deels historische industriepanden aan de ene, en de gevarieerde en levendige woonbuurt aan de andere kant. De wisselwerking tussen beide milieus vormt de basis van het plan.
Het Kompaan College staat voor bruggen bouwen en verbindingen maken tussen onderwijs en maatschappij. Het Kompaan College staat open naar de buitenwereld en zoekt daarbij samenwerking met de diverse bedrijven in de buurt.
Etalage voor de buitenwereld
Door het gebouw zoveel mogelijk openheid te geven op de begane grond, vormt het een etalage van het Kompaan College naar de omgeving. Er is een nieuwe langzaam-verkeer-route vanaf het station naar de school. Langs deze route zijn verschillende afdelingen laagdrempelig te vinden voor voorbijgangers. Zo hebben we het mogelijk gemaakt de maatschappij letterlijk de school in te halen door hier een Repaircafé of Salon te vestigen waar leerlingen in de praktijk ervaring kunnen opdoen. 'Leren door Doen' is dan ook het motto van de school.
Door het gebouw zoveel mogelijk openheid te geven op de begane grond, vormt het een etalage van het Kompaan College naar de omgeving. Er is een nieuwe langzaam-verkeer-route vanaf het station naar de school. Langs deze route zijn verschillende afdelingen laagdrempelig te vinden voor voorbijgangers. Zo hebben we het mogelijk gemaakt de maatschappij letterlijk de school in te halen door hier een Repaircafé of Salon te vestigen waar leerlingen in de praktijk ervaring kunnen opdoen. 'Leren door Doen' is dan ook het motto van de school.
Ruimtelijk en dynamisch
'Leren door Zien' vertaalt zich aan de binnenzijde van de school in het ruimtelijke atrium, waardoor de leerlingen vanaf de verschillende verdiepingen elkaar kunnen zien. De zichtlijnen tussen praktijkonderwijs en theorievloeren maakt dat leerlingen en hun werk zichtbaar zijn voor elkaar, zodat ze elkaar kunnen inspireren. Een vloeiend verloop van verschillende vloerniveaus zorgt voor een continue ruimte zonder harde scheidingen in en rond dit atrium. Op de verschillende tussenniveaus bevinden zich de dynamische werkplekken voor de leerlingen, deze vormen plekken om elkaar te ontmoeten en samen te werken.
'Leren door Zien' vertaalt zich aan de binnenzijde van de school in het ruimtelijke atrium, waardoor de leerlingen vanaf de verschillende verdiepingen elkaar kunnen zien. De zichtlijnen tussen praktijkonderwijs en theorievloeren maakt dat leerlingen en hun werk zichtbaar zijn voor elkaar, zodat ze elkaar kunnen inspireren. Een vloeiend verloop van verschillende vloerniveaus zorgt voor een continue ruimte zonder harde scheidingen in en rond dit atrium. Op de verschillende tussenniveaus bevinden zich de dynamische werkplekken voor de leerlingen, deze vormen plekken om elkaar te ontmoeten en samen te werken.
Helder stoer volume
Aan de buitenzijde is het Kompaan College een helder stoer volume dat past tussen de bestaande oude en nieuwe industriële panden, en dat zich qua kleurstelling voegt in Noorderhaven. De baksteen toont zich van een afstand als één heldere tint, maar naarmate je dichterbij het gebouw komt blijkt deze gemêleerd te zijn en zijn de verschillende tinten te onderscheiden. De verticale structuur in de gemetselde gevel zorgt voor samenhang en identiteit. De entree wordt gemarkeerd door een ‘kunstdoosje’ dat boven de entree hangt en dat een etalageruimte is voor de kunst en werken van de leerlingen.
Aan de buitenzijde is het Kompaan College een helder stoer volume dat past tussen de bestaande oude en nieuwe industriële panden, en dat zich qua kleurstelling voegt in Noorderhaven. De baksteen toont zich van een afstand als één heldere tint, maar naarmate je dichterbij het gebouw komt blijkt deze gemêleerd te zijn en zijn de verschillende tinten te onderscheiden. De verticale structuur in de gemetselde gevel zorgt voor samenhang en identiteit. De entree wordt gemarkeerd door een ‘kunstdoosje’ dat boven de entree hangt en dat een etalageruimte is voor de kunst en werken van de leerlingen.
Opdracht
Architectonische opgave voor de nieuwbouw van een onderwijsgebouw voor VMBO en MAVO XL
Opdrachtgever
Stichting Achterhoek VO
Adviseurs
WSP (constructie)
Sijperda-Hardy (advies installatie, bouwfysica, brandveiligheid)
Schreven's Bouwkosten Advies-buro (kostenadvies)
ICSadviseurs (bouwdirectie)
Uitvoering
Jansman Bouw (bouwkundig)
Alferink (installatie)
Periode
2020-2023
Fotograaf
Ronald Auée
Architectonische opgave voor de nieuwbouw van een onderwijsgebouw voor VMBO en MAVO XL
Opdrachtgever
Stichting Achterhoek VO
Adviseurs
WSP (constructie)
Sijperda-Hardy (advies installatie, bouwfysica, brandveiligheid)
Schreven's Bouwkosten Advies-buro (kostenadvies)
ICSadviseurs (bouwdirectie)
Uitvoering
Jansman Bouw (bouwkundig)
Alferink (installatie)
Periode
2020-2023
Fotograaf
Ronald Auée